6 tips til dig der vil bygge din egen hjemmeside

Branding, Freelance tips

Til dig der vil bygge din egen hjemmeside

Du har taget beslutningen om at ville gå freelance/være selvstændig/lave en hobbyvirksomhed eller måske starte en blog. Tillykke med beslutningen om at rykke på dine drømme!

Nu kommer al arbejdet, og fordi du endnu ikke har midlerne til at investere i en designer, vælger du at bygge din egen hjemmeside selv. Det er alletiders og oftest går det også super fint med DIY-metoden.

Men, når jeg surfer rundt og besøger mindre hjemmesider der er lavet efter DIY-metoden, støder jeg ofte på de samme “fejl” igen og igen, som forringer helhedsindtrykket. Det er småting, som kan løses ganske let. Så for at du ikke skal havne der, deler jeg her 6 gode råd, du skal huske når du bygger din hjemmeside.

God fornøjelse med artiklen og happy building!

 

Tip 1: Tjek om din hjemmeside er sikker

Que? Spørger du, hvad betyder en sikret side? Det betyder at din side vises som https i stedet for http og at den får den famøse lille hængelås i linjen hvor dit URL (www) er indtastet. Når kunder besøger din side vil den lukkede hængelås betyde at din side er sikker at besøge.

Omvendt vil der være en åben hængelås og en rød markering hvis din side ikke er sikret. Sikringen betyder, at de oplysninger der bliver sendt mellem browseren og webserveren, er private.

Hvis du, ligesom jeg, bruger WordPress, så kan gøre din side sikker ved at bruge dette plug-in fra Really Simple SSL For at få det til at fungere skal du have et SSL certifikat som leveres af dit hostingfirma (en god grund til at vælge et godt hosting firma, som fx One.com hvor du kan få support til ting som dette). Med nogle få klik kan du gøre din side sikker. Jeg anbefaler at ordne dette som noget af det absolut første inden du begynder at bygge siden.

Tip 2: Det er et must, at din side er responsiv

Responsiv betyder, at din side tilpasses alt efter hvilket device den åbnes på (desktop, tablet eller mobil). Når du bygger din side, sidder du højst sandsynligt med en computer, og så er det virkelig et ærgerligt syn at åbne mobilos når arbejdet er slut for at finde ud af, at det hele ligner noget makværk på en lille skærm.

Lige nu arbejder man i tech-verdenen ud fra devisen om “mobile first”, fordi de fleste brugere idag er på mobilen. Så husk det når du bygger. Din side SKAL fungere på mobil!

De fleste temaer er responsive nu, så det handler mest af alt om, at du justerer tekststørrelser og fotos, så de passer. Mit bedste råd er at tjekke mobilversionen løbende. Jeg bygger selv hjemmesider i temaet Divi fra Elegant Themes og i deres visuelle bygger, kan man skifte mellem desktop – tablet – mobil i processen, så man hele tiden kan holde øje med elementer der skal justeres.

Christina holder en mobil i hånden

Tip 3: Skab overblik med menuer

Tænk gerne i “less is more” når du bygger din hjemmeside. Mange af dine brugere har travlt, så de har ikke tid til at skulle lede mellem en masse tekst og lange sider for at finde dine priser, ydelser eller kontaktinfo. Keep it simple og giv dine menupunkter nogle sigende navne, så brugeren ved hvad de kan forvente og hvor de skal finde de forskellige ting. 

Tip 4: Brug gode fotos 

Smukke og indbydende fotos kan løfte selv den mest simple side, så prioritér at få tage nogle gode fotos eller brug gode stock fotos. Lyse nuancer er generelt mest indbydende. Har du et personligt brand, så sørg for at have billeder hvor man kan se dig i øjnene, for at øge troværdigheden.

Husk at fotos ikke må være for tunge, for så gør de din hjemmeside langsom. Bestræb dig på at ramme omkring 200 kb per foto, måske lidt mere til store header fotos. Læg aldrig fotos op på 1 mb eller højere, for din side vil loade langsomt, give brugeren en dårlig oplevelse og Google er ikke glad for det.

Tip 5: Husk at tjekke dine links

Husk at tjekke hvordan dine links ser ud når du deler din side. Tag URL’en fra hver side og læg ind i Messenger, Facebook, LinkedIn eller lignende. Det er ærgerligt, at finde ud af at det ser herrens ud, når nogen deler dit fine arbejde. Upload et “featured image” til hver side, da det typisk er det der vises ved deling.

Tip 6: Get to the point – straks

Lad din kunde vide præcis hvad du tilbyder, lige så snart de lander på din side. Det skal være let at afkode og gerne som det allerførste de ser. Hos Camilla Grøn er man ikke i tvivl, for det første der møder brugeren er denne sætning skrevet med fed “Tekster der giver din bankkonto vokseværk” – det er krystalklart at hun skriver tekster, og i første sætning kan kunden allerede se hvad han/hun vil få ud af et samarbejde (en voksende bankkonto). Det kunne også være “Coaching for kreative entreprenører” eller “Gravid og-efterfødselsyoga der styrker din krop og dit sind”. Uanset niche, så skær det ud i pap. 

Jeg håber, at disse tips er hjælpsomme. Lad mig gerne høre dine tanker i en kommentar nedenfor eller send mig en besked via min kontaktformular. Læs eventuelt dette indlæg om hvordan du laver din første visuelle identitet indendu går igang med at bygge din egen hjemmeside.

 

Christina

Seneste indlæg …