Gør-det-selv Visuel Identitet vs. professionel Visuel Identitet
Du er ny-opstartet freelancer eller selvstændig, og blandt alle de opgaver der hører til at lancere en virksomhed, er også udarbejdelsen af din visuelle identitet.
Visuel Identitet = Dit logo, dine brandfarver, dine fonte (skrifttyper) og eventuelle grafiske elementer.
Ovenstående er fundamentet for al arbejdet med din hjemmeside og dit markedsføringsmateriale (for uden at have defineret brandfarver, hvordan kan du så designe din hjemmeside?). Derfor er det vigtigt at have styr på tidligt i processen.
Og det er ligeledes vigtigt, at vælge de rette farver og elementer, så du er sikker på, at du kommunikerer det samme ud visuelt, som du gør på skrift. Dine skrevne ord og dit visuelle materiale skal altså støtte op om hinanden, frem for at modarbejde hinanden.
Det er dog også være en væsentlig udgift at få en professionel til at designe en visuel identitet for dig, så her mine tanker om at gøre det selv, vs at få professionel hjælp – det afhænger nemlig meget af hvor du er i din proces:
Gør-det-selv visuel identitet er ideelt for dig der:
- Er usikker på hvilket retning din virksomhed skal i. Her er det en god idé at vente med at investere, for hvis du alligevel vil skifte retning, skal det laves om. Det er ligeledes svært at designe en værdifuld visuel identitet, for et brand der endnu ikke har visionen/missionen/målgruppen på plads. Så i denne situation kan du med fordel lave et simpelt design selv, og så investere når du er længere inde i virksomhedsrejsen (jeg har haft kunder, jeg har hjulpet når de har været cirka et år inde i rejsen, og det har fungeret virkelig godt).
- Elsker at nørkle med design og har tiden til det. Hvis du elsker at researche Pinterest, Instagram og Creative Market for inspiration, så er det måske en opgave du vil elske at lave selv, hvis du har tiden.
- Ikke har midler til at investere i professionel hjælp (du kan selv gøre det næste gratis – kun den tid du bruger og udgift til design redskab som fx Canva)
Betal dig fra at få lavet en professionel visuel identitet, er for dig der:
- Har en klar vision for dit brand: Du ved hvad du tilbyder, kender dine kunder og dit DNA, derfor er du klar til at få lavet en visuel identitet der bygger op om netop dét. Her målretter vi din visuelle identitet, så den afspejler dit brand og kommunikerer effektivt mod din målgruppe.
- Ikke selv har tid, eller lyst til at sætte dig ind i farvepsykologi, betydning af fonte, og logodesign.
- Har budgetteret med økonomi til en professionel opstart af din virksomhed og ved, at du vil få omsætning tidligt i processen
Visuel Branding Audit
Hvis du selv har kastet dig ud i at designe din visuelle identitet, og gerne vil have en professionels vurdering, samt hjælp til at komme videre/forbedre det, kan du med fordel booke et Visual Branding Audit, hvor vi tager dit brand under lup, og du får en konkret køreplan for hvordan du kan optimere dine visuelle rammer på egen hånd.
Du kan læse mere om Visual Branding Audits lige hér.
Pøj pøj me din nye virksomhed/din freelance rejse – det bliver fantastisk, nervepirrende, lærerigt, og ikke mindst udviklende 🙂